Friday, December 30, 2005

Melvyn

. K zajímavůstkám patří, že se na posledním obalu alba s Dickinsonem již nepodílel kreslíř Riggs ale Melvyn Grant. V době Dickinsonova odchodu si kapela rozhodně nemohla stěžovat na pokles popularity, který se projevil pouze ve Spojených státech. V polovině devadesátých let se kapela snažila navázat na předešlé úspěchy s novým vokalistou. Blazem Bayleym, který nedosahoval Dickinsonových kvalit. Po nedobrém albu "The X Factor" následoval v roce 1998 studiový propadák "Virtual XI", jehož obal měl na svědomí opět Melvyn.

Wednesday, December 28, 2005

Bring Your Daughter

Singl "Bring Your Daughter to the Slauger" (napsaný pro film "A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child") vyňatý z tohoto opět klávesového opusu se paradoxně stal komerčně nejúspěšnější nahrávkou kapely za celou dobu její existence a 5. ledna 1991 vyšplhal na první příčku britské hitparády. Po albu "Fear of the Dark" a turné v jehož rámci jsme si 5. dubna 1993 vychutnali kompletní sestavu Iron Maiden v Ostravě odešel v srpnu ze "Železné panny" výborný zpěvák Bruce Dickinson, který se rozhodl naplno věnovat své sólové kariéře, jež začala v dubnu 1990 debutovým singlem "Tattoed Millionaire".

Tuesday, December 27, 2005

Skládání

nových songů sklouzávalo do rutiny a alba se začala podobat jedno druhému. Z tohoto bludného kruhu se skupina snažila vymanit poněkud kontroverzním, téměř koncepčním počinem "Seventh Son of a Seventh Son" na kterém poprvé použila i klávesové nástroje. Toto nepochybně komerčně úspěšné album vstoupilo v dubnu 1988 do britské hitparády rovnou na první místo a singl "Can I Play With Madness" vybojoval druhou pozici. Odcházejícího Adriana Smithe vystřídal nový kytarista Janik Gers a pětice s výpomocí klávesisty Michaela Kenneyho pak na samém konci osmdesátých let natočila v nově vybudovaném domácím studiu Stevea Harrise nepovedené album "No Prayer for Dying".

Sunday, December 25, 2005

IM

Ve stejném obsazení vzniklo na exotických Bahamách album "Powerslave". Záznam z kolosálního turné World Slavery Tour pak vyšel na 2LP a videokazetě "Live After Death" (1985). Na albu "Somewhere in Time" kreslíř Derek Riggs oděl maskota Edieho do cyberpunkového hávu. Kapela byla tou dobou na samotném vrcholu kariéry a vyprodávala i ty největší světové arény. Neustálé pracovní a koncertní vypětí Iron Maiden se však začalo pozvolna podepisovat na tvůrčích schopnostech celého týmu.

Saturday, December 24, 2005

Murray

který společně se svým přítelem Murrayem vytvářel ďábelská kytarová dueta. Po druhém albu "Killers" kapela vydala v srpnu 1981 EP "Maiden Japan". Poté byl ze sestavy "Železné panny" vyhozen pro drogy a neschopnost vokalista Paul Di'Anno. S novým, teprve čtyřiadvacetiletým zpěvákem Brucem Dickinsonem (nar. 7. 8. 1958, Sheffield) pětice natočila výborné, komerčně velice úspěšné album "The Number of the Beast". Sestavu po této velmi zdařilé LP desce posílil nový bubeník Nicko McBrain, který následně udával rytmus na čtvrté studiovce "Piece of Mind".

Friday, December 23, 2005

HISTORIE IRON MAIDEN

Zakládajícím členem této londýnské kapely byl zručný baskytarista Steve Harris. Po nesčetných personálních výměnách se k němu v roce 1979 přidal bubeník Clive Burr, kytaristé Dave Murray, Dennis Stratton a zpěvák Paul Di'Anno. Pětice pojmenovaná podle středověkého mučícího nástroje nejprve zabodovala se svým singlem "Running Free", který se objevil i v populárním televizním pořadu Top of the Pops a v dubnu 1980 debutovala se svým bezejmenným albem. Od počátku kapela spolupracovala s kreslířem Derekem Riggsem, který vymyslel příšeráka Eddieho. Maskot kapely, Eddie se později transformoval z obalů alb i na pódia. V roce 1981 nahradil Dennise Strattona nový kytarista Adrian Smith,

Thursday, December 22, 2005

5. ROCK V BESEDĚ

V sobotu 22. 10. 2005.
Kromě již dříve avizované hvězdy muzikálu Tři mušketýři Petra Koláře a finalisty SuperStar Petra Bendeho získali organizátoři také další SuperStar Gabrielu Al Dhábba. Na koncertu dále vystoupí Viktor Dyk a Iva Marešová (oba z muzikálu Excalibur). Křest nového CD navíc chystá domácí kapela Elbereth.
"Bende a Al Dhábba vystoupí jak samostatně, tak společně. Speciálně pro Břeclav si připravili duety Iva Marešová s Viktorem Dykem. Velmi kvalitní vystoupení můžeme očekávat od potenciální jedničky naší rockové scény Petra Koláře, který v té době bude vydávat nové CD a není vyloučeno, že Břeclav bude prvním městem, kde se deska objeví," uvedl hlavní pořadatel koncertu Petr Brantalík.
CD nazvané Hladová bestie od skupiny Elbereth pokřtí po půlnoci Petrové Kolář a Bende spolu s břeclavským starostou Dymo Piškulou a pro návštěvníky chystají organizátoři koncertu soutěž o hodnotné ceny. Také letos bude celý starobřeclavských kulturní dům včetně restaurace k dispozici návštěvníkům koncertu.

Dvojkoncert v případě velkého zájmu?
Petr Brantalík tentokrát uvažuje o uspořádání dvojkoncertu Petra Bendeho a Gabriely Al Dhábba, kteří by v případě většího zájmu lidí mohli vystoupit i v odpoledních hodinách pro věkově mladší publikum. Proto si lístky objednejte co nejdříve v Turistickém informačním centru v budově Městského úřadu Břeclav, tel.: 519 326 900. Samotný prodej lístků bude zahájen 15. září za cenu Kč 220,-.
Místo konání:
Kulturní dům Na Obecní, Stará Břeclav
Pořádá:
Petr Brantalík

Wednesday, December 21, 2005

Naturální zvuk

skupiny Chinaski je jenom jednou složkou komplexního sdělení , jehož podstatou je jednoduchý slogan. Takhle se možná nedospívá rovnou ke kumštýřským výšinám, ale jistě k alespoň dílčí pravdivé výpovědi formou globálního nebo – chcete-li – totálního účinku.

Tady někde se bez velkého humbuku rodí příklady vkusné, umělecky náročné, a přitom široce posluchačsky přístupné současné populární písničky.

Tuesday, December 20, 2005

Autorský

návrat Ondřeje Škocha ze světa jazzu a jeho stylový rukopis, podtrhují závažnost obsahu i schopnost působivě tlumočit textové poselství,které vnáší do obrazu naší současné písňové produkce moderní a dynamické prvky.
S texty Pavla Grohmana se vrací na desku i jeho oblíbené oslovení posluchače, který svěsí hlavu mezi ramena v očekávání nepříjemných pravd a odhalení.

Monday, December 19, 2005

Umělci z Prahy

Melodický náboj písní je silný, ba třeskutý a půvabně bizarní exponování tradiční hudby v moderním nazírání lze z pohledu domácí scény přirovnat k záměrům a úmyslům „nové“ vlny.
Použijeme-li sportovní terminologii, Chinaski nezadržitelně skórují ! V písni Umělci z Prahy, která v barevném, v orientální mezihře spíše už barvitém aranžmá sleduje hitovou notu, rozsévá radost a nikoliv dryáčnictví, kterou pohání jistý a muzikálně elastický zpěv.

Sunday, December 18, 2005

Skupina,

která sice ještě nezískala Zlatého slavíka, která se však díky svému vysoce uměleckému projevu a citu pro výběr kvalitního repertoáru může pochlubit nevšedními sympatiemi publika, přináší třináct resp. čtrnáct výtečných novinek, nahraných v létě 2002 pod dohledem nepostradatelného Michala Pekárka.
Sestava skladeb na desce sleduje ovšem trošku odlišnou linii – dle mého názoru je elementární sbírkou hitů, kde pomalejší skladby střídají rychlé a naopak.Náročná pěvecká interpretace v níž se cílevědomě prosazuje ryzí muzikálnost, cit pro melodickou, textovou I výrazovou složku písní a vytváří tak vzorový příklad kvality v této stylové kategorii.

Friday, December 16, 2005

Myslím,

že nikdy neškodí si tenhle druh umění osvěžit. Jinými slovy – Chinaski na albu dokazují, že i na zdejší scéně už uzrála doba na čisté,oddechové záležitosti, ovšem bez pejorativního podtextu a bez nutnosti dělat kompromisy.
Poetika písní Chinaski přináší snad nejsvéráznější hodnoty, jaké jsme na naší hudební scéně dosud našli; vpravdě renesanční melodika se tu v dokonale uvolněné spontaneitě kultivovaně snoubí s volně plynoucími verši, jež by dobře obstály i bez spojení s hudbou.

Thursday, December 15, 2005

V tomto

bodě vidím také největší sílu alba. Značnou roli v něm hrají i texty, které tu fungují opět jinak, nežli u nás bylo dosud zvykem: jsou šity na míru mladému posluchači, který je nevnímá slovo od slova, ale jaksi globálně, aniž by je bylo nutno vstřebat do posledního písmene. Každý textový slogan vybudí v mozku posluchače spřízněnou myšlenkovou cestičku; během písničky pak vzniká z jednotlivých obrazů svébytný – a naprosto imaginární – svět, který nemusí mít příliš daleko k dovednosti, s jakou si k sobě skládají jednotlivé představy malé děti.

Wednesday, December 14, 2005

Už dlouho

jsem v naší rockové produkci neslyšel tak bezproblémovou desku. Od začátku do konce uplývá s naprostou samozřejmostí a s vlastností u našich rockových kapel zatím nepříliš častou – se suverénností. Donedávna byla snad každá skupina přesvědčena o tom, že nárok na to být suverénní je nutno si vysloužit tím, že bude hrát složitěji než ostatní a že to patřičně dá najevo: výsledkem bylo ovšem zpravidla spíš smutné panoptikum mindráků.

Potřebu

totálního prožitku potvrzuje i nové album Chinaski:
nasazené „singly“ Můj svět ani Láskopad netřeba rozebírat, stačí si uvědomit, že naléhavý obsah poselství je v rovnocenné intenzitě zprostředkováván všemi složkami: melodií, sazbou vokálů, barvou i rytmem – a vůbec sonoristikou víc, než samotným textem, který má , zejména v Mém světě, spíš zvukové asociativní poslání, jsa na hony vzdálen polopatistické utilitárnosti slov.

Monday, December 12, 2005

Potřebu

totálního prožitku potvrzuje i nové album Chinaski:
nasazené „singly“ Můj svět ani Láskopad netřeba rozebírat, stačí si uvědomit, že naléhavý obsah poselství je v rovnocenné intenzitě zprostředkováván všemi složkami: melodií, sazbou vokálů, barvou i rytmem – a vůbec sonoristikou víc, než samotným textem, který má , zejména v Mém světě, spíš zvukové asociativní poslání, jsa na hony vzdálen polopatistické utilitárnosti slov.

Fields of Gold

You'll remember me
When the West Wind moves
Upon the fields of Barley
You'll for - get the sun
In his jealous sky
As we lie in fields of gold

So she took her love
For to gaze awhile
Upon the fields of Barley
In his arms she fell
As her hair came down
Among the fields of gold

Will you stay with me
Will you be my love
Among the fields of Barley
We'll for - get the sun
In his jealous sky
As we lie in fields of gold

See the west wind move
Like a lover so
Upon the fields of barley
Feel her body rise
When you kiss her mouth
Among the fields of gold

I never made promises lightly
And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left
We'll walk in fields of gold
We'll walk in fields of gold

Many years have passed
Since those summer days
Upon the fileds of Barley
See the children run
As the sun goes down
Among the fields of gold

You'll remember me
When the West Wind moves
Upon the fields of Barley
You'll for - get the sun
In his jealous sky
As we lie in fields of gold

Friday, December 09, 2005

dále

píseň Povstaň, povstaň, veliké město pražské, píseň Dietky, v hromadu se senděme, jíž byli v Táboře vítáni husitští bojovníci po vítězných bitvách, aj. Nejdůležitějším pramenem k dějinám husitské písně je husitský Jistebnický kancionál.
Antonín Dvořák ve své Husitské overtuře op 67 z roku 1883 zpracovává mj. husitskou píseň Ktož jsú boží bojovníci a staročeský svatováclavský chorál.

Wednesday, December 07, 2005

Nuž křesťané

viery pravé, Ve jménu božie počněme, Dietky, bohu zpievajme), dále zpívané modlitby, z nichž hudebně nejcennější je tzv. husitský Otčenáš, četné výroční písně, určené k jednotlivým církevním svátkům a výročím, písně o svátostech, mj. i o kalichu aj. Hudebně nejsamostatnější a nejcennější jsou písně válečné, zejm. píseň Ktož jsú boží bojovníci, jež měla v Žižkově vojsku roli válečné hymny a jejíž text obsahuje i základní myšlenky válečného řádu Žižkova,

Tuesday, December 06, 2005

Husitská píseň

podstatně zapůsobila na pozdější českobratrskou duchovní píseň i na písňovou kulturu německé reformace aj. Už v době formování husitského revolučního hnutí vznikala řada písní, např. Slyšte rytieři boží. Hlavními středisky vzniku a pěstování písní byly Tábor a Praha, zejména v začátcích hnutí kolem roku 1420. Zachovaly se četné liturgické zpěvy (menší části i sekvence, nešpory, zpěvy k velikonočním obřadům, hymny), dále duchovní písně, z nichž tři jsou spojovány se jménem táborského kněze a skladatele Jana Čapka

Sunday, December 04, 2005

V obou

případech jde tedy pouze o textovou revizi. Do husitské doby náleží ještě vznik 11 písní k různým příležitostem a svátkům, z nichž některé jsou mu tradicí připisovány.
Husitská píseň - písňová kultura husitského revolučního hnutí z první třetiny 15. století. Husitství si vytvořilo velmi záhy originální a rozsáhlý písňový repertoár, navazující na melodický typ předchozích českých lidových písní, ale prohlubující jej výrazně k citové opravdovosti a stavebné semknutosti.

Thursday, December 01, 2005

Husitská hudba

Jan HUS - žijící v době 1371 - 1415 - český náboženský reformátor. Prosazoval lidový zpěv při bohoslužbě jako aktivní formu účasti obce věřících na obřadech. Zpívali se především 4 církví povolené lidové duchovní písně: Hospodine, pomiluj ny, Svatý Václave, Buóh všemohúcí, Jezu Kriste, ščedrý kněže. Základní památka husitského zpěvu  Jistebnický kancionál mu připisuje autorství písní Jezu Kriste, ščedrý kněže a Navštěv nás, Kriste žádúcí (které však jsou doloženy už ve 14. století).