Sunday, June 15, 2008

VÝVOJ KOMICKÉ OPERY: opera byla původně útvar vážný – měla, jak známo, vzkřísit antickou tragédii. Postupně však do ní pronikaly i komické prvky – zvláště od okamžiku, kdy se stala věřejně provozovanou a na širokém publiku závislou (ve veřejných operních divadlech). Komické epizody byly od té doby ve vážné opeře stále častější – bývaly mezi širokými vrstvami diváků nejoblíbenější. Proti tomuto ”zplanění a úpadku” původně vážného a reprezentativního žánru vznikla v Neapoli koncem 17. století opera seria, která se snažila komický – a tudíž ”nízký” lidový prvek z vážné opery odstranit. To se na jedné straně podařilo, na druhé straně nebylo možné zcela odstranit komickou operu, která byla velice oblíbená a tudíž i finančně lukrativní. Tudíž i v Neapoli se komické opery nadále pěstovaly – avšak odděleně od vážné opery, samostatně. Toto oddělení komické opeře neublížilo, naopak – osamostatnilo ji to a přispělo to k její postupné umělecké emancipaci.