Wednesday, November 30, 2005

V ní autor

užívá vulgární slang ulice a líčí pocity a atmosféru revoluce 1917. Ve sněhové vánici nočním městem prochází 12 rudoarmějců a vraždí ve jménu revoluce. Symbolizují 12 apoštolů (v závěru básně se k nim připojuje sám Kristus), kteří ničí starý svět.

Teoretický rozbor:
Autorova poezie je především živelná a plná dramatických rozporů. Zároveň je však lyrická a melodická. Až na výjimky je verš poměrně pravidelný a stavba básní pevná.

Obsah:

Vzhledem k symbolistické povaze jeho děl hraje hlavní roli lyrika a mlhavě snové výjevy. Mezi základní témata, která často probleskují většinou děl, však patří společenská a politická situace v rodném Rusku. Blok, který se později sám angažuje v revolučním období, je velmi ovlivněn strádáním chudých a mnoha krveprolitími.
Významnou a od ostatních poněkud odlišnou skladbou je poema 12, složená z 12-ti zpěvů.

Tuesday, November 29, 2005

Hudba snů a světa

Jedná se o výbor poezie nejslavnějšího ruského symbolisty A. Bloka. Obsahuje 8 básnických skladeb, které tvoří ucelený obraz o autorově tvorbě – 3 poémy (Noční fialky, Slavičí sad, Dvanáct); 1 básnický cyklus (Carmen) a 4 delší lyrické texty (Mítink, Tajemná, Nová Amerika, Skytové).
Blokova poezie v sobě soustřeďuje mnoho různých podnětů, jednak z autorova duševního světa, jednak ze světa vnějšího, nacházejícího se právě v neradostné době.

Sunday, November 27, 2005

Výmena

harmoniky behem hry
Behem hry muže zrucný hrác používat i nekolik harmonik - pri nutnosti rychlých zmen je proste uchopte do levé ruky a pravou mužete použít pro zmeny zvuku.
Country hudba
Tato hudba vyžaduje ponekud jiný charakter hry než blues. Vetšinou jsou harmoniky používány pro tóninu, ve které jsou ladeny, tedy C-dur pro C-dur atd. Country melodie jsou vetšinou o neco jednodušší a radostnejší než blues.

Nyní znejí

dva tóny, vzdálené od sebe o tercii - tato hra je velmi efektní. Glisando Kloužete (sjíždíte) pri foukání nebo vtahování pres radu tónu. Notový záznam:
Wah-wah efekt Otvíráním a zavíráním rukou dodáhnete zvukových zmen. Ruce mužete otvírat pomalu nebo rychle, proste jak chcete, takže mužete napr. imitovat projíždející vlak.
Tremolo Tremolo provádíme jazykem pri nasazení rtu do špicky. Jazykem pritom rychle pohybujete vpred a vzad a vyslovujete slabiku "JU-JU-JU". Dobrých efektu lze dosáhnout, pokud pri hre do harmoniky mluvíte, napri slabiky "TUT-DUT-TIT-HAH atd. Jakýkoli pohyb jazyka má prímý vliv na zvuk harmoniky.

Saturday, November 26, 2005

Pritom uslyšíte,

jak se tón snižuje. Oznacení tohoto efektu v notové podobe je následující:
Opacným trikem je nasazení staženého tónu, který tedy zní nejprve níže a postupne se vrací do puvodní polohy. Notový zápis vypadá takto:
Tímto zpusobem mužete zahrát tóny, které se na vaší harmonice vubec nevyskytují, takže mužete získat další bluesové "vychytávky".
Hra v tercii Hrajte tak, abyste foukali do dvou kanálu najednou (napr. 3 a 4 nebo 4 a 5 atd.).

Friday, November 25, 2005

Proc?

Krome té výhody, že mužete hrát vetší pocet bluesových tónu, získáte možnost hrát vetší množství tónu vtahováním a ne foukáním. Všechny "zvukové efekty" jsou pri tomto stylu lépe proveditelné a získáte tak širší možnosti pro individuální zvuk nástroje. Pro bluesovou hru je tedy lepší používat harmoniku, která je ladena o kvintu (5 tónu) níže než ladení, ve kterém chcete hrát.Zvukové efekty
Úmyslne na tomto míste použiji terminologii z anglických textu - snad vám to ulehcí práci na netu.
Bending = snižované, stahované, ohýbané tóny Ukázka v mp3 Tímto zpusobem mužete snížit výši tónu harmoniky. Nejlépe je hrát pritom s ústy do špicky a vtahovanými tóny, nekteré ale fungují docela dobre i pri foukání. Zahrajte tón "d" ve ctvrtém kanálu harmoniky. Behem vtahování vzduchu se pokuste vytvarovat rty, jako byste chteli vyslovit "vju" a silne táhnete!

Thursday, November 24, 2005

Nejduležitejší

"bluesové noty" našich 3 akordu:
Jiste jste si všimli, že noty v závorkách na vaší harmonice nenajdete. Nejduležitejší z nich je malá septima (u C-dur je to nota "b"). Další duležitou notou je zvýšená nona (9. tón nad základním tónem "g") v akordu G7. I tento tón se nazývá "b"! Pokud budete používat "céckovou" harmoniku v tónine G-dur, obdržíte vetší pocet "bluesových" tónu. Vidíte to na následujícím prehledu, který obsahuje podstatne vyšší pocet hratelných "sedmicek" a "devítekTento zpusob hry (kdy hrác hraje na harmoniku urcitého ladení v jiném ladení) je nazýván "CROSS HARP" a vetšina muzikantu v bluesové, rockové a country hudbe jej používá práve tímto zpusobem.

Wednesday, November 23, 2005

G7.

Zkuste si akordy zapamatovat spolu s polohou tónu, které najdete na harmonice. Pokuste se je všechny zahrát. Následující malé sólo, skládající se jen z tónu techto trí akordu, vám ukáže bluesovou strukturu skladby.Bluesové téma

Uvedené noty samozrejme nejsou jediné, které u blues mužete použít. Mezi temito tóny používá bluesový hrác hlavne takové, které jsou odvozeny ze základního akordu a vytvárejí tedy "sousední" tóny urcité harmonie. Práve tyto noty dávají blues jeho charakter. Cím více takových not je, tím zajímavejší je improvizace na bluesové téma, ke které se radí také rytmická zmena melodie. Práve kombinací techto prvku blues "žije". Následující melodie obsahuje znovu predchozí téma, ale tentokrát s novými, harmonicky spríznenými tóny.

Monday, November 21, 2005

Rucní vibráto

Vytvorte pomocí rukou za harmonikou rezonacní prostor. Prsty pravé ruky tento prostor otevrete - zjistíte, že se barva tónu zmenila. Pohybujte prsty sem a tam a zvuk harmoniky zacne vibrovat. Dbejte pritom na rovnomerný pohyb, zejména u dlouhých tónu.
Vibráto jazykem Do harmoniky foukejte nebo vzduch vtahujte a pohybujte pritom jazykem, jako byste ríkali JOJ - JOJ. Pomocí pohybu jazyka tak vznikne vibráto, které má ponekud jinou barvu než predchozí styl. I zde dbejte na rovnomernost zvuku.
Vibráto, vytvárené ohryzkem nebo bránicí Zahrajte tón vtahováním vzduchu a ohryzkem se snažte vytvorit charakter zvuku "Á". I zde zjistíte, že se zvuk mení - je hlubší. Vtahujte dál a vytvárejte radu "Ácek" za sebou. Vtahované tóny znejí v tomto stylu lépe než foukané. Pomocí správne vytvarovaných rukou dosáhnete ruzného zabarvení
Foukací harmonika a blues
Blues pochází z jižních státu USA a je založen na 12taktovém "bluesovém" schámatu. Jeho hlavním prvkem je improvizace kolem pevné harmonické linky o délce 12 taktu. Pro harmoniku v C-dur jsou duležité akordy C - F -

Sunday, November 20, 2005

S temito schopnostmi

byste meli zahrát na foukací harmonice stupnici C-dur. zpět
Podívejte se na usporádání tónu: v první oktáve (mezi otvory 1 a 3) chybejí tóny "f" a "a" (kvarta a sexta) a v poslední oktáve (otvory 8 až 10) tón "h" (septima). Zato mužete tón "g" v první oktáve hrát pri vdechnutí i vydechnutí. Je duležité si toto usporádání tónu dobre zapamatovat, protože jednotlivé tóny patrí k urcitým harmoniím, které v hudbe hrají duležitou roli.Dosažení dobrého tónu
K dobrému tónu patrí dobre znející, rovnomerné vibráto. Všeobecne se používá rucní vibráto, vibráto jazykem a vibráto, vytvárené ohryzkem nebo bránicí.

Pokud Vám nástroj

hned dobre nezní, nemusí to být vina nástroje! Pokuste se zahrát i hlubší tóny a "dýchejte" pres harmoniku. Nižší tóny je treba hrát "mekceji" než vyšší. Casem bude vaše hra jiste stále lepší. Pokuste se zahrát nejaké jednoduché melodie podle sluchu - získáte tak jistotu pri nasazení nástroje."Zakrývaná" hra
Pri hraní se zakrýváním jednotlivých kanálu jazykem uchopte harmoniku tak, aby rty obklopovaly nástroj jako prsty na jejím plechovém obalu. Nyní vysunte jazyk tak, aby prilehl k otevreným kanálum a zakryl ty, které potrebujete uzavrít. Posunte jazyk o neco doleva tak, aby v pravém koutku úst vznikl malý otvor, kterým se mužete nadechnout a vydechnout. Dbejte na cistý zvuk.

Friday, November 18, 2005

Vytvarujte rty

do jakési špicky, jako kdybyste chteli pískat a nasadte harmoniku k ústum zhruba na jejím stredu jedním z otvoru. Pokuste se pri foukání dosáhnout cistého, dobre znejícího tónu. Mente prípadne tvar rtu tak, abyste takového jednotlivého tónu dosáhli. Pak se pokuste stejným otvorem vzduch nevyfukovat, nýbrž nasávat. Až když zvládnete dobrý tón pri vdechu i výdechu, zkuste to u jiného otvoru harmoniky. Nyní se pokuste precházet od jednoho tónu k druhému, aniž by zaznel víc než jeden tón.

Thursday, November 17, 2005

možných ladeních v dur i mol.

Správné držení nástroje
Uchopte harmoniku císly kanálu nahoru mezi palec a ukazovácek levé ruky. Pravou ruku položte na levou tak, aby se za harmonikou vytvorila jakási "kapsa", která vám pomuže pri ruzných zvukových efektech (rezonancní komora). Otvíráním a zavíráním tohoto rezonancního prostoru mužete do urcité míry menit zvuk nástroje.
Hraní jednotlivých tónu
Nejprve musíte dosáhnout cistého jednotlivého tónu. Pro hraní tónu máte dve možnosti - hraní ústy do špicky nebo hraní takovým zpusobem, pri kterém jednotlivé kanály harmoniky ucpáváte jazykem. U harmoniky typu Blues harp je lépe uprednostnit hraní jednotlivých tónu ústy do špicky, protože jazyk tak mužete využít pro jiné efekty - presto byste meli vyzkoušet oba zpusoby, abyste mohli použít ruzné triky a zvukové efekty.Hraní s ústy do špicky

Tuesday, November 15, 2005

Styl Straight harp

je dnes nekterými hráci stále používán, ale vzhledem k jednoduchosti jeho zvuku není tak populární jako styl Cross harp. Cross harp - 2. poloha zacíná na #2 vtahováním zduraznuje vtahované tóny a bending používá napr. harmoniku C-dur v G-dur Vývoj blues, rockové hudby a country vyžadoval expresivnejší doprovod. Hráci na harmoniku zacali experimentovat a zjistili, že když používali hlavne vtahované tóny, nástroj znel jinak. Došlo tak k vývoji nového, plynulejšího stylu hraní, nazývaného Cross harp - tento styl je „soulovejší“ a „expresivnejší“, protože používá více vtahované a ohýbané tóny (bending). Pozor! - Cross harp se používá v jiném ladení než Straight harp a podle této zásady je nutno vybírat ladení kupované harmoniky.
Tóny nástroje
Diatonická foukací harmonika (angl. "Blues harp"), má vždy urcité ladení. Nejprve budeme hovorit o harmonice v C-dur, harmoniky se ale bežne prodávají ve všech

Proc se harmonika v C-dur

používá pro hraní v G-dur? Neco informací o hraní v polohách: i když lze v rade druhu hudby používat jednu harmoniku v ruzných polohách, používá vetšina hrácu pouze první 2 polohy - Straight harp a Cross harp. Straight harp - 1. poloha zacíná na #1 foukaným tónem zduraznuje foukané tóny používá napr. harmoniku C-dur pro hraní v C-dur Durová diatonická harmonika byla puvodne navržena pro hraní jednoduché lidové hudby 19. století a její notace odpovídala tomuto úcelu. Puvodní styl hraní, nazývaný Straight harp, byl vhodný pro jednoduché melodie, lidovou hudbu a jiné druhy hudby, vyžadující presnou melodickou linku s nekterými akordy.

Monday, November 14, 2005

Pokud budete chtít

provozovat expresivnejší hudbu ve stylech blues, rock, country a pop music, patrne budete chtít hrát stylem Cross harp, což znamená, že zacnete používáním vtahovaných a ohýbaných tónu (bending) a akordu, takže napr. použijete harmoniku v C-dur pro skladby v G-dur. 90% dnešních hrácu používá pro blues, rock, country a pop music styl Cross harp. Je duležité vedet, že bez ohledu na jakékoli durové ladení diatonických harmonik zustává rozložení tónu stejné, což znamená, že pokud budete chtít hrát "Na Okor je cesta" na harmonice v C-dur, mužete tuto skladbu bez jakýchkoli zmen (samozrejme krome ladení) hrát na jakékoli durové harmonice (G, A, Bb, F atd.) za použití stejných kanálu. Pokud je vaším cílem hra ve skupine a pokud možno ve všech situacích, budete patrne muset zakoupit všech 12 ladení spolu s nízkým F a vysokým G. Pokud zacínáte, pak vám nejspíše postací harmoniky v ladeních C, A, G, D a E.
CROSSHARP: Když kytara hraje blues v tóninePoužijeme harmoniku v tónineJakou harmoniku použijeme pro styl Crossharp?D D# E F F# G G# A A# B C C#G G# A A# B C C# D D# E F F#

Sunday, November 13, 2005

Odpoved na otázku 2:

Pro zjištení, jaké ladení harmoniky budeme chtít kupovat, je rozhodující otázka, jakému stylu se chceme venovat - Straight harp (hra v 1. poloze, tedy napr. harmonika v C-dur pro skladbu v C-dur) nebo Cross harp (2. poloha, tedy napr. harmonika A-dur pro blues v E-dur). Pokud budete chtít hrát jednoduché melodie nebo lidovou hudbu, patrne zvolíte lépe styl Straight harp. Pri takové hre budete nejprve používat foukané tóny, zduraznovat foukané noty a akordy. Použijete tedy harmoniku C-dur pro ladení C-dur.

Friday, November 11, 2005

ladení

Existuje v bluesové nebo country hudbe nejaké nejcastejší (nejoblíbenejší) ladení? Nejprodávanejší ladení jsou následující, a sice práve v tomto poradí: C, A, G, D, E, F, Bb, Eb.
Rada zacátecníku se ptá, s jakým ladením harmoniky je nejlepší zacít. Položte si tyto dve otázky: 1) Chci se venovat sólové nebo skupinové hre? 2) Jakému druhu hudby se chci venovat? Odpoved na otázku 1: Pokud chcete provozovat sólovou hudbu, nebo proste hrát pro vlastní potešení, mužete použít jakékoli ladení; jinými slovy: jakákoli skladba muže být podána v jakémkoli ladení, bez ohledu na její puvodní ladení nebo požadavky skladatele ci umelce. Pokud však chcete provozovat skupinovou hru (duo, hudební telesa všeho druhu atd.) nebo hrát s playbackem, pak se volba ladení musí podrídit dané situaci.

Wednesday, November 09, 2005

nohavica

Z Těšína vyjíždí vlaky co čtvrthodinu
včera jsem nespal a ani dnes nespočinu
svatý Medard - můj patron ťuká si na čelo
ale dokud se zpívá ještě se neumřelo

V kiosku koupím si housku a slané tyčky
srdce mám pro lásku a hlavu pro písničky
ze školy dobře vím co by se dělat mělo
ale dokud se zpívá ještě se neumřelo

Do alba jízdenek lepím si další jednu
vyjel jsem před chvílí konec je v nedohlednu
za oknem míhá se život jak leporelo
a dokud se zpívá ještě se neumřelo

MTVC

Čeští fanoušci budou mít zítra možnost vychutnat si atmosféru předávání cen MTV Europe Music Awards. Přes promítací plátno.I naši posluchači mohou zítra vychutnat atmosféru předávání cen MTV Europe Music Awards. Pražský klub Mekka totiž poprvé v historii hostí oficiální EMA 2005 viewing party s živým přenosem z Lisabonu.Doprovodný koncert, který zahájí první česká superstar Aneta Langerová, bude moderovat tanečník Yemmi A.D., který slibuje mnoho překvapení. Až do časných ranních hodin budou hrát DJs Brian, Kuba Soulczech nebo Petr Moskito. Tento večer představí Madonna v Lisabonu svůj zbrusu nový singl Hung Up z připravovaného alba Confessions on a Dance Floor.

Monday, November 07, 2005

Live at Montreux

Koncertní záznam populární jazzové saxofonistky z vystoupení na znímém festivalu v Montreoux v roce 2002.
Tracklisting:1. Dance2. Omara's Dance3. Longin' For The Funk4. Lost And Gone5. I'll Be Released6. Do Watchu Like7. Sax-A-Go-Go8. Ooh Let's Go1998 Bonus Performance:1. Saxy Mood2. For The Love Of You3. Lily Was Here4. Jamming5. I Can't Make You Love Me
6. Pick Up The Pieces

Sunday, November 06, 2005

Oasis

Velkohubí bratři se zase jednou usmířili a poté, co utrpěli se svým předchozím studiovým albem a následně i ve dvou formátech postupně vydaným koncertním záznamem těžké ztráty, snaží se ze svého kdysi velkého království zachránit, co se dá. A snaží se docela sympaticky. Lehce přestavěná kapela kolem Gallagherů má zase šťávu, materiál na "Heathen Chemistry" je hned na první poslech nadprůměrný a kdyby se Noel tak urputně necpal před mikrofon (což se mu bohužel párkrát podařilo a zvláště za "Little By Little" by zasloužil na holou, protože v Liamově podání to mohl být hit), člověk by snad i vyskočil a začal jásat. Jako skladatel je ale Noel excelentní a atmosféře v kapele zjevně prospělo, že se autorsky mohl prosadit i Liam (hned třikrát) a stejně tak i dva nově příchozí členové Gem Archer s Andy Bellem (po jednom kousku). Studnice inspirace šedesátými léty se zdá být bezbřehá a logicky nechybí ani výrazná stopa Beatles.

Friday, November 04, 2005

Alanis Morissette

Kanadská rocková písničkářka Alanis Morissette okouzlila svět svým multiplatinovým debutem Jagged Little Pill z roku 1995 (v ČR Platinová deska!). V 90. letech vytvořila celý nový trend „osamocených žen s kytarou“ – Alanis však mezi všemi vyniká silou svých výpovědí, syrovou upřímností často autobiografických textů i virtuózní hrou na kytaru, kterou obdivují mistři tohoto nástroje od Keithe Richardse po Erica Claptona.
Nové album So-Called Chaos zastihuje Alanis ve fantastické formě: vyzrálejší, odpočatou a optimističtější. Novinka je hudebními kritiky považována za comeback ve velkém stylu. Dva roky práce vyústily v desku, která svoji kvalitou překonává i dosud nejprodávanější Jagged Little Pill. Sečteno a podtrženo: Alanis je na vrcholu svých tvůrčích sil s nahrávkou, která je žhavým kandidátem na album roku 2004!

Wednesday, November 02, 2005

Triny

Triny, to je vokální trio tvořené Ivetou Kováčovou, Janou Procházkovou a Dagmar Podkonickou. Všechny tři jsou výborné zpěvačky a příběh jejich tria je jednoduchý a krásný:
"Před osmi lety byly, žily tři holky. Úplnou náhodou se potkaly a jednou si při holčičím povídání spolu také zazpívaly romskou melodii. Hned si všimly, že jejich hlasy k sobě čarovně patří, a tak se scházely a zpívaly dál a lákaly na doslech čím dál víc lidí...mezi nimi také vynikající muzikanty. Jen krásná náhoda, štěstí, přátelství je hnalo a žene znovu za hudbou. A hudba ta je zase spolehlivě - jak věrná kamarádka - vrací do života."