Thursday, January 04, 2007

Kmitočtový rozsah zesilovačů

Vnímáme zvuk v pásmu kmitočtů 16 Hz až 20 000Hz. Horní hranice se s věkem a stavem psychiky či únavou snižuje. Já slyším na horní hranici pouze do 15 000 Hz, zřídka do 16 000 Hz. Přesto poznám poslechem rozdíl mezi zesilovačem (téhož principu) hrajícím bez útlumu do 17 000 Hz a nebo do 25 000 Hz. Fázové posuvy, doprovázející omezení horního přenášeného kmitočtu se projeví již na nižších (mnou slyšitelných) kmitočtech.
To se pak projeví zúžením hudební scény a i zploštěním. Ubudou detaily. Naopak kmitočtový rozsah zesilovače do 50 000 Hz mě nepřesvědčil žádnou výhodou. Proč ? Zdánlivá výhoda takového rozsahu pro přenos obdélníkových signálů produkovaných syntetickými hudebními nástroji a přebuzenými kytarami se redukuje faktem, že zvuk těchto nástrojů je v nahrávacím studiu i na koncertě vlastně kmitočtově omezen a upraven elektronkovými zesilovači, většinou pro tento účel hudebníky používanými. Jak jsem uvedl, zpěv a klasické hudební nástroje produkují sinusový signál. Dolní hranice 16 Hz je rovněž pro zesilovač bez diskuse limitující.